با دندان عقل خود چه کنیم؟

با دندان عقل خود چه کنیم؟

با دندان عقل خود چه کنیم؟

همواره یکی از سوالات مهم در مواجهه با دندان عقل این است که با دندان عقل خود چه کنیم؟  آیا واقعا کشیدن دندان عقل ضروری است یا خیر.

پاسخ این سوال با توجه به نوع رویش دندان عقل هر فرد متفاوت است.

در مقاله ی زیر سعی شده است تا به اطلاعات مفیدی درباره ی دندان عقل و چگونگی مواجهه با آن بپردازیم.

دندان عقل به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می‌شود که معمولاً بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در دهان می‌روید و دندانپزشکان اصطلاحا آن را “آسیای سوم” می‌نامند. معمولا هر فردی دارای ۲ دندان عقل در فک بالا ،۲ دندان عقل در فک پایین و در مجموع دارای ۴ دندان عقل است. گاهی به دلایلی از جمله دلایل ارثی، بیماری‌های دوران کودکی(کم خونی، راشیتیسم )، عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان‌ها و … این دندان‌ها در داخل فک نهفته می‌مانند. همچنین ممکن است قسمتی از تاج آن‌ها به طور ناقص در دهان ظاهر می‌شود، که در این صورت به آن دندان عقل نیمه نهفته گفته می‌شود.عدم وجود دندان عقل یک یا چند نمونه از hypodontia است.

متخصصان دندانپزشکی در آمریکا عقیده دارند که دندان عقل را نباید بی‌دلیل کشید مگر اینکه موجب بروز مشکل و ناراحتی شود.
البته انجمن دندانپزشکی آمریکا در مقاله جدیدی خود آورده است : اگر دندان عقل شما در بروز مشکلات خاص دهان و دندان نقش دارد، حتما باید برای کشیدن آن به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید چون بیشتر نگهداشتن آن کار عاقلانه‌ای نیست. چرا که ممکن است دندان عقل موجب صدماتی به فک و سایر دندان های مجاور شود. از طرفی با توجه به وضعیت مکانی دندان عقل ترمیم و پرکردن دندان عقل کار ساده ای نیست.

علت اینکه باید این دندان را کشید این است که نسبت به سایر دندان های دیگر خیلی دیر رشد می کند و زمانیکه می خواهد رویش داشته باشد در فک فضای کافی وجود نداشته و همین باعث می شود تا اکثر مواقع به صورت پنهانی و نیمه نهفته نشان خواهد داد و در زیر لثه باقی می ماند.آماری که تا به امروز در دست است نشان می دهد معمولا این دندان برای افراد دچار مشکل کرده و مجبور به کشیدن آن هستند.همین زیر لثه ماندن انها باعث می شود تا به صورت تدریجی پوسیده شوند و خرابی آنها باعث پوسیدگی دیگر دندان ها نیز خواهد شد.

همچنین یکی دیگر از عوارضی که این دندان می تواند در پی داشته باشد این است که باعث انحراف دیگر دندان ها خواهد شد  و گاها باعث درد در ناحیه فک نیز میگردد و برحالت آن تاثیر میگذارد.

بسیاری از دندانپزشکان و جراحان معتقد هستند بهترین و مناسب ترین سن جهت کشیدن دندان عقل زیر 20 سال است . در این سن هم شما درد کمتری را تحمل خواهید کرد و دچار عوارض جانبی کمتری نیز خواهید شد.در واقع دندان عقل سومین دندان آسیاب بزرگ است که در انتهای فک قرار گرفته و معمولا در سن 17 تا 21 سالگی رشد خواهد کرد. اما در سنین بالا  ریشه های دندان عقل در سنین بالاتر قطعا قطور تر شده و همین باعث می شود تا کشیدن ان همراه با درد و رنج بیشتری باشد. همچنین دوره ی نقاهت طولانی تر خواهد شد.

معمولا اگر قرار باشد دندان عقل رشد کند تا قبل از 20 سالگی در دهان شما اثاری از آن خواهید دید. اما گاهی اوقات ممکن است حتی در 40 سالگی اثری از این دندان در دهان شما نباشد و اگر تا این سن مشکلی برای دهان و دندان شما ایجاد نشده دیگر نیاز نیست زیاد به فکر خارج کردن این دندان باشید.در این حالت بهتر است هر یک سال و یا دو سال یک بار از دندان های خود عکس گرفته و به یک متخصص نشان دهید تا بررسی دقیقی به روی آن داشته باشد.





اشتراک گذاری: