جراحی گوش (اتوپلاستی) چیست؟

جراحی گوش (اتوپلاستی) چیست؟

جراحی گوش (اتوپلاستی) چیست؟


اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش ، روشی است که در آن سایز و حالت گوش ها تغییر می یابد. نتایج عمل جراحی تغییر شکل گوش تا حد زیادی به تغییرات مورد نظر وابسته است؛ به طور کلی جراحی گوش موجب افزایش اعتماد به نفس و رفع مشکل گوش بزرگ ، مخصوصا در کودکان و نوجوانان می شود. اگر گوش ها برجسته و بیرون زده باشند،  با بخیه زدن غضروف می توان لاله ی گوش را صاف و به سر نزدیک تر کرد. اگر یکی از گوش ها نسبت به دیگری بالاتر قرار گرفته باشد، توسط عمل زیبایی گوش می توان آن ها را نسبت به هم متقارن کرد. گوش هایی که بیش از حد بزرگ هستند را نیز می توان توسط جراحی پلاستیک گوش به تنهایی و یا به همراه سایر عمل های جراحی مربوط به گوش به اندازه ی متناسب درآورد. درمان درد گوش ناشی از جراحی زیبایی گوش معمولا با قرص های مسکن کنترل می شود.


شرایط برای جراحی گوش :

   از سلامت کامل برخوردار باشند و مبتلا به عفونت های مزمن درمان نشده ی گوش نباشند و درمان عفونت گوش برای ایشان انجام شده باشد .
•    به طور معمول ۷ سال یا بیشتر سن داشته باشند، زمانی که غضروف گوش کودک برای اصلاح، به اندازه ی کافی مقاوم شده باشد.
•    بتواند به خوبی همکاری کرده و از دستورات پزشک پیروی کند.

عمل جراحی زیبایی گوش برای نوجوانان و افراد بالغی مناسب است که:

•    از سلامت کامل برخوردار باشند و مبتلا به بیماری های خاص که در بهبودی اختلال ایجاد می کنند، نباشد.
•    سیگاری نباشد.
•    افرادی که دارای دید مثبت هستند و دارای اهداف خاصی برای عمل جراحی گوش هستند.
روش مرسوم عمل گوش شامل بخیه زدن غضروف گوش های برجسته و بیرون زده و درنتیجه جمع شدن آن به سمت سر فرد می باشد. این کار باعث می شود که فرد احساس داشتن ظاهری زیباتر و طبیعی تر را تجربه کند.
آمادگی قبل از عمل جراحی زیبایی گوش
آمادگی برای انجام عمل جراحی گوش شامل موارد زیر است:
•    تست های آزمایشگاهی و یا سنجش بالینی
•    مصرف داروهای خاص و یا تنظیم داروهای فعلی
•    ترک سیگار
•    پرهیز از مصرف آسپیرین، داروهای ضدالتهاب و مکمل های دارویی به دلیل افزایش خطر خونریزی


روش انجام عمل گوش

اتوپلاستی یا عمل جراحی زیبایی گوش، به منظور تغییر شکل یک یا هر دو گوش به کار می رود. افرادی که از سایز، شکل و یا محل گوش خود ناراضی هستند، می توانند با این عمل جراحی سرپایی، ظاهر خود را بهبود بخشند. اتوپلاستی همچنین کوچک کردن لاله ی گوش و جراحی گوش گل کلمی (گوش کشتی گیران) را نیز شامل می شود تا پوست و غضروف اضافه برداشته شود. به دلیل این که زیبایی گوش یکی از ویژگی های برجسته ی صورت است، بسیاری از افراد پس از انجام این عمل با داشتن ظاهری متناسب تر، اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهند کرد.

مراقبت های پس از عمل جراحی :

به طور معمول، بخیه ها پس از حدود یک هفته کشیده شده و یا جذب می شوند.

به مدت یک ماه یا بیشتر باید از انجام هر گونه فعالیتی که در آن ممکن است گوش خم شود، خودداری کرد. اغلب افراد بالغ می توانند پس از گذشت 5 روز از عمل جراحی به سر کار برگردند. کودکان می توانند پس از گذشت 7 روز یا بیشتر، در صورتی که در فعالیت های ورزشی شرکت نکنند، به مدرسه بازگردند. می توانید از معلم کودکتان بخواهید که به مدت چند هفته مراقب کودکتان باشد.

عوارض و خطرات
مانند همه ی انواع عمل های جراحی، این عمل نیز ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد. خطرات مخصوص عمل جراحی اتوپلاستی شامل پاره شدن بخیه ها و در نتیجه بازگشت گوش به حالت قبلی، خونریزی و ایجاد جای زخم غیرطبیعی می باشد. چنانچه یکی از این موارد اتفاق بیفتد، ممکن است به عمل جراحی دیگری نیاز باشد. نهایت تلاش ما بر این است که احتمال وقوع این اتفاقات را به حداقل برسانیم. مهمتر از همه این که دکتر سهرابی و تیم همکارانش، می توانند از پروتکل های مختلفی برای جلوگیری از وقوع این عوارض استفاده کنند.


منبع:  سایت دکتر حمیدرضا سهرابی





اشتراک گذاری: